S/Y Isa

2016-07-08
20:06:18

Inte länge alls i Hals

Torsdag morgon välkomnade oss med solsken och kuling. Prognosen lovade dock avtagande vind under dagen och vi ägnade förmiddagen åt att städa båten. Halv två hade vinden avtagit till 10-11 m/s och vi bestämde oss för att segla vidare trots att vi skulle få kryssa igen. Det blev en seg kryss mot väst i gropig sjö och med motström. När kvällen närmade sig insåg vi att om vi inte skulle fortsätta hela natten så fick det bli Hals som natthamn. Det var nästan mörkt när vi motorseglade den sista smala rännan in till Limfjordens östra mynning. Vi mötte flera fartyg inklusive ett stort kryssningsfartyg och en bogserbåt med en slags plattform på släp. Vi kände oss rätt små och ynkliga bredvid dessa bjässar i den trånga leden.

 

Hals hade inte mycket att erbjuda när det gällde plats för Isa. Vi valde att lägga oss utanpå en till synes folktom äldre yawl som var 55-60 fot. Fin gammal seglare men lite medfaren. Klockan elva var vi tillagda och kunde äntligen laga lite mat. Precis när vi satte oss för att äta dök besättningen i yawlen upp och meddelade glatt på danska att de tänkte avsegla i morgon klockan fem. Jippi! Hela sex timmar i Hals. Nåväl, det var bara att nicka och se glada ut.

 

Efter en kort natt väcktes vi av grannarna och gjorde en snabb sorti från hamnen. Morgonen var härlig med fin västlig vind och solsken och efter lite morgonkaffe och ett par mackor i rännan ut så var humöret på topp. Vi fick några timmars fin segling ner mot Grenå innan vinden dog ut, men då var det inte så långt kvar. Efter den något korta stoppet i Hals var det skönt att komma tidigt i hamn och få en avslappnad eftermiddag.

 
Kommentarer:
2016-07-09 @ 22:53:18
#1: Ingvar

Det är jag igen... När jag ser på bilden med storseglet på höger sida så tycker jag att det saknas något på storseglet. Hur trimmar man ett storsegel som saknar Cunningham-hål? Jag kanske är omodern - men på 70- och 80-talet var detta en effektivitetshöjande åtgärd...

Grenaa? Trodde ni skulle till det Förenade Kungadömet eller tar ni Kielkanalen?

Min lillasyster är väldigt fascinerad av Helgoland, fast just nu är dom nog i Tyskland med sin gamla Amazon och en sådan där "ägghusvagn". Staffan har tagit 3 månaders sommarsemester - tacka sjutton för att det är svårt att få tid hos en läkare... Dom skall säkert sedan byta till Honda CRV och ta den engelska kanalbåten (Norman tror jag modellen heter, helt fyrkantig under vattenlinjen som en stor låda och har mått som passar alla kända passager o kanaler) på släp och dra till Wales och töffa runt i kanalsystemet, eller ut med Folkbåten ifall den är sjösatt i år.

Vädret: För ovanlighetens skull så verkar det vara normalt Juli-väder här hemma bortsett från blåsten - alltså höga molnbankar och regnskurar. Blåsten gör att jag inte gärna ger mig ut och paddlar med min fjantiga fiskekajak då den är känslig för vind och svår att styra.

Dina brorsbarn Hanna och Linus är ute och loggar mina geocacher litet då och då, senast "Tjong i Planeten" som är i flera steg och där man skall pussla ut planeter i rätt ordning för att få koordinater till nästa steg.

Är det mycket tumlare nuförtiden? Nar jag var i 10-årsåldern var jag ofta med på en lekkamrats morbrors koster uppe vid Kode - det var alltid tumlare som kollade oss när vi kommit ut en bit och man hörde deras "suckar".

Ha det så gott! // önskar Ingvar

Svar: Jo det går bra utan Cunninghamhål :o). Vi nöjer oss med att trimma med skot och kick. Tumlare såg vi många i Lilla Bält. De är alltid trevliga att se. Ha det bra i skogen, Ingvar! /Marie
syisa.blogg.se

2017-12-24 @ 13:54:46

I appreciate, lead to I found just what I was taking a look for.
You've ended my 4 day lengthy hunt! God Bless you man. Have a great
day. Bye

Svar: I am glad that the blog could help you out, what ever you were looking for! Cheers, Marie
syisa.blogg.se

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: