2017-11-01

Halloween och seglingsförberedelser

När vi kom tillbaka från Shenandoah började vi på allvar förbereda oss för seglingen tillbaka till Karibien. Det är en 1500 till 1600 sjömil lång resa, vilket betyder att den är minst tre fjärdedelar av resan över Atlanten som vi gjorde förra året. Till skillnad från den turen är den här mycket mer oberäknelig när det gäller väder. När man går från Kanarieöarna och söderut och sedan mor Karibien kan man nästan säkert räkna med att ha vindar från aktern vilket gör seglingen både mer säker och bekväm. Inför denna sträcka kommer vi att få räkna med vindar från de flesta riktningar vilket kan innebära många dagar med motvind.

Karta som visar vår start och vårt mål.
Poolen på Bluewater Yachting Center en söndag då det ösregnade. Annars hade vi mestadels fint väder då vi förberedde oss för seglingen.

Vi ägnade kommande dagar åt att proviantera, kontrollera riggen, genomföringar, satelituppkopplingen och andra kommunikationssystem. På torsdagen drog föreläsningarna igång som Salty Dawg ordnar. Fler och fler båtar kom in och vi träffade många trevliga seglare. Det var kul att få lite mer socialt umgänge igen. Vi fick bland annat lyssna till engelsmannen Fergus som talade om djuphavsfiske.

Fergus pratar om hur vi skall fånga de stora fiskarna. Observera att det han måttar inte är fisken :) utan storleken på ett lämpligt fiskedrag.

Vi deltog i en trevlig grillkväll som Salty Dawg anordnade på lördagskvällen och hade eftersittning i Isas sittbrunn tillsammans med besättningarna på Endless Summer och Ujam’n. Sent samma natt anlände vår besättningstjej Jessica Persson. Jättekul att välkomna henne! Hon var förstås ganska trött efter 24 timmars resa inklusive flera timmars bilfärd från Washington DC. Vi gick alla och lade oss för att kunna deltaga i söndagens Salty Dawg-aktiviteter.

Jos och Erica Coobs från båten Endless Summer.

Varje morgon kör igång klockan nio med information och sedan föredrag om säkerhet till sjöss, proviantering, kommunikation med mera. Folk började också snegla på vädret och diskutera hur vår avfärd skulle bli. Vi hade videoföreläsningar av en väderguru som heter Chris Parker om det kommande vädret och tänkbara strategier inför korsandet av golfströmmen. Golfströmmen är inte statisk utan fluktuerar åt olika håll och går ibland nära kusten och ibland längre ut. Den kan också variera i bredd. Man vill inte ha nordlig vind över 5-6 m/s när man korsar golfströmmen för då kan det uppstå mycket besvärliga och farliga vågor när vind går mot ström. De kommande dagarna såg dock gynnsamma ut för vår passage.

Chris Parkers väderinfo på videokonferens.

På måndagen åkte kvinnorna ombord på båtarna Endless Summer, Ujam’n och Isa på provianteringsresa till Harris Teeter i Norfolk. De hade en del godsaker som inte gick att få i lilla Hampton och vi var alla väldigt nöjda med våra inköp efteråt. Fast billigt blev det ju inte!

Erica från Endless Summer, Marcia från Ujam’n och Jessica från Isa med fyllda kundvagnar.

En amerikansk seglare, Rob Johnston, som Jessica tidigare hade seglat med kom till Hampton på måndagskvällen och vi gick all fyra ut och åt middag i staden. Hamptons centrum är verkligen inte stort, inte mer än en bygata, men där finns en gata med en handfull restauranger. Vi hittade en som var ganska välbesökt denna måndagskväll och vi fick skapligt god mat. Rob var en intressant person med erfarenhet såväl av långsegling som grisuppfödning. Han hade ägt lantgård med massa djur och hade ganska nyligen köpt en ny egendom i North Carolina på 36 000 Acres, cirka 15 000 hektar. Det blev en trevlig kväll med många historier.

Jessica, Rob och Marie utanför världens största marinbas
Vid entren till marinbasen.

Tisdagen den 31 oktober, tillika Halloween i USA blev en strålande vacker höstdag. Mats hade en massa saker att göra med båten men Marie och Jessica följde med Rob på en tur till marinbasen i Norfolk där vi följde med på en guidad tur. Intressant att se världens största marinbas från insidan. På basen jobbar över 65 000 tusen personer och där finns en rad olika skepp, flygplan och helikoptrar.

Radarplan för spaning på långdistans i luftrummet.

På kvällen var det avseglingsfest med Halloweentema. Vi bjöds på helgrillad gris med potatissallad. Gott och trevligt. Vi hade försökt att sminka oss lite läskigt men andra Salty Dawg-deltagare hade spökat ut sig riktigt ordentligt. Det blev en glad afton som Grand Finale i USA. Nu avseglar vi mot sydligare nejder och om någon vill följa oss så kan man se vår ungefärliga position på Salty Dawgs hemsida https://www.saltydawgsailing.org/fall-salty-dawg-rally-2/

Halloweenparty som avslutningsfest. Mats,Marie,Jos,Erica och Jessica. Vi hade inte så mycket att klä ut oss med men vi hade försökt att få till en lite zombie-aktig sminkning.
Mats och Jos är glada
Matthew från HallbergRassy-43:an Starburst, Zombierna Jessica och Marie
Erica och Jessica på fest
Besättningen kvällen innan avsegling på Isas akterdäck.