2018-01-19

Blåsiga dagar i Grenadinerna

Dagarna efter att Ann och Björn rest tillbaka till Sverige låg vi kvar i Port Louis Marina. Mats hade beställt några mindre reservdelar från HR Parts i Sverige som hade anlänt till flygplatsen och vi tog en buss dit ut för att hämta paketet. Det tog över en timme för Mats att springa runt mellan olika kontor för att få ut paketet och det kostade flera hundra kronor i skatt som Grenada lägger på. Cirka 25 % av värdet av varan och frakten får man betala.

Utsikt från Port Louis ut mot ankarplatsen utanför.
Ett hörn av poolen och några av de otroligt stora yachterna som ligger i marinan.
En nätt liten segelbåt med en sittbrunn som gjord för att dansa hambo i.

Efter att till sist fått ut paketet promenerade vi tillbaka till Grand Anse och gick till Spiceland Mall för att handla mat. Vi stannade på ett kafé inne i köpcentret och drack varsin god iskaffe för att svalka oss efter den varma promenaden.

På tisdagen den 9 januari lade vi ut från marinan och satte kurs norrut. Vi hade en skaplig riktning på vinden denna dag också och kunde segla nästan hela vägen. Strax efter fem gick vi in i Tyrell Bay och ankrade.

En vacker dubbelregnbåge efter en skur i Tyrell Bay, Carriacou.

Vinden ökade under natten och nästa dag blåste det så det riste i ankarkättingen trots att vi låg bra i lä. Vi hade tänkt fortsätta men bestämde oss för att ligga kvar. Det blev en dag med snorkling, bokläsande och andra stillsamma aktiviteter.

På torsdagen fortsatte det att blåsa hårt men vi ville vidare så vi satte kutterfock och revad stor och gick ett ben upp till Chatham Bay på Union Island. Vi hade dikt bidevind hela vägen och det blåste 11-12 m/s med 15 i byarna. Sträckan är inte mer än tio sjömil och det var bra en sådan här dag. Chatham Bay är en av våra favoritvikar i södra Karibien för dess naturskönhet, relativa orördhet och rena, klara vatten. Det finns inga faciliteter i viken förutom ett par enkla träskjul som fungerar som bar/enkel restaurang och man får promenera över hela ön för att handla. Det finns inte ens en bilväg ner till viken utan bara stigar som leder upp på berget där det finns en väg.

Chatham Bay.
Informationsskylt i Chatham Bay

Det fortsatte att blåsa under natten och nästa dag. Tidvis hade vi 15-16 m/s i medelvind. Vi ägnade dagen åt att promenera på ön och det är en av Karibiens vackraste promenader. Först bar det brant uppåt genom skogen på en stenig stig tills vi nådde en äng uppe på höjden där det betade getter och kor. Sedan följde vi den smala bilvägen åt nordost med vidsträckt utsikt mot Mayreau och Tobago Cays i fjärran. Bergsidorna var lummigt gröna, vattnet närmast ön turkos och längre ut där det var djupare blev det mörkblått. Runt Union Island finns många korallrev, vilket syns tydligt uppifrån höjderna.

Chatham Bay uppifrån höjden.

Union Island är också något av ett Mecca för kite-surfare eftersom det finns många ställen som är fullt vindexponerade men har reven som skydd för Atlantvågorna. Det var minst ett tjugotal kite-surfare som var ute och luftade sina skärmar. Vi svängde höger när vi kom runt berget och tog vägen ner mot Ashton, en by på sydostsidan. Den är inte lika besökt som Clifton som ligger lite längre norrut. På vägen mötte vi en landsköldpadda som långsamt kom knatande på vägen.

Sköldpadda på promenad.

Ankarplatsen vid Ashton.
Modebutik i Ashton, Union Island.

Efter Ashton svängde vi norrut igen och gick till Clifton där vi åt lunch på Locals luftiga veranda. Vi passade också på att ta ut kontanter i bankautomaten och handla lite färskt frukt och ägg. Sedan gick vi den norra vägen tillbaka till Chatham Bay.

Grönsakstorget i Clifton.
Ankarplatsen i Clifton. Ofta ganska blåsig men revet skyddar mot stor sjö.
Cliftons Yacht Club till vänster i bild.

Många steg blev det den dagen och vi var svettiga och varma när vi kom fram. Underbart med ett svalkande bad efteråt. Viken är också full med småfisk som man ser även från båten. Kul att bara sitta och titta på dem. Några pelikaner fiskade och gjorde sina störtdykningar efter fisken.

Utsikt från den norra vägen. De små öarna till vänster är Tobago Cays, marin nationalpark och ett av de finaste områdena i Karibien för att dyka och snorkla.

På lördagen den 13 januari hade vinden äntligen minskat till mer beskedliga 8-9 m/s så vi bestämde oss för att gå ut till Tobago Cays.