2018-03-26

Cityliv och lantlig charm i skön mix

Efter en vecka på Dominica seglade vi vidare norrut till den lilla ögruppen Iles des Saintes som tillhör Guadeloupe och därmed Frankrike. Vi anlände vid halv tolv-tiden fredagen den 2 mars och hade turen att hitta en ledig boj att förtöja vid. Efter lunch for vi med jollen in till Bourg på Terre-de-Haut och klarerade in. Vi passade också på att köpa färsk baguette och lite andra färskvaror.

Isa närmar sig Iles des Saintes.

Vi stannade på Les Saintes i sex nätter och njöt av att gå långa promenader. Ön Terre-de-Haut har osedvanligt många bra och varierade vandringar man kan företa sig. Förutom att de mest populära vägarna är flitigt trafikerade av skotrar och golfbilar är de flesta småvägar och stigar ytterst väl lämpade för långa promenader. En skön och inte så anträngande tur var att ta vägen strax efter borgmästarbyggnaden (Maire) västerut till den långa stranden Grande Anse och gå i vattenbrynet söderut förbi flygremsan och vidare till nästa väg och sedan den tillbaka till byn igen. Det var underbart att följa den långa folktomma stranden och njuta av de brusande vågorna som svepte in.

Grande Anse på Terre de Haut.

En annan betydligt svettigare promenad var den upp på högsta höjden Le Chameau men i gengäld blev vi belönade med en fullständigt strålande utsikt över ögruppen.

Utsikten från högsta punkten på Terre de Haut, le Chameau, knappt trehundra meter över havet.

Det finns väldigt många ödlor (iguanas) på Les Saintes och man ser dem sitta i träd och snår. De ser skräckinjagande ut med sin taggiga rygg och sin inte helt obetydliga storlek (kroppen är mellan två och fyra decimeter lång) men de är vegetarianer så turisterna behöver inte frukta att bli uppätna.

Iguana vilar sig på en gren.

Vi träffade på den svenska båten Ellen med Helen och Göran samt ett par av deras ungdomar ombord. Vi hade en trevlig stund med dem på en bar alldeles vid färjepiren. En annan kväll blev vi inviterade till den brittisk-amerikanska båten Mojito för några timmars umgänge med Tim och Julie.

Birgitta och Martin Öberg skulle anlända till Guadeloupe lördagen den 10 mars och vi seglade till Pointe-a-Pitre på torsdagen innan för att hinna tvätta och städa båten. Vi hade bokat en plats i marinan Bas du Fort och det var tur för den var tämligen full. Vi hade även tur med vinden från Les Saintes som hade vridit lite på syd vilket gav oss en sträckbog upp till Pointe-a-Pitre.

Våra vänner anlände till Isa vid åtta-tiden på lördagskvällen och vi tog emot dem med lite mat och ett glas kallt vin. De var möra efter en lång resa så vi gick och lade oss efter ett par timmar.

Nästa dag ägnade vi åt att bara strosa runt i marinaområdet samt att besöka akvariet som ligger nära.

Ko som betade alldeles utanför den jättelika stormarknaden Geant. Landsbygd och stad på en gång.

Måndagen inleddes med inköpsutflykt till den jättestora livsmedelsbutiken Geant som låg tjugo minuters promenad öster om marinan. Detta är den klart största och mest välsorterade livsmedelsbutik vi sett i hela Karibien. Här kunde vi köpa på oss ett bar lager med allehanda varor som kan vara svåra att hitta i de mindre affärerna. Efter detta styrde vi stegen mot staden Point-a-Pitre som ligger en halvtimmes promenad åt andra hållet. På vägen passerade vi det nybyggda och muséet till minne av slavhandeln och allt det lidande som den förde med sig. Tyvärr var muséet stängt på måndagar så vi kunde inte se hur de gestaltat detta men bara byggnaden var mycket imponerande med ultramodern och utstickande arkitektur.

Muséet till slaveriets åminnelse.

Inne i centrum åt vi crepes på ett kafé och gick runt lite på affärsgatorna för att se vad hade att erbjuda. Vi besökte turistkontoret där vi blev vänligt välkomnade av en äldre, två meter lång herre som talade utmärkt engelska. Vi fick några bra kartor, bland annat en som visade alla vandringsleder på Guadeloupe och de mindre öarna med bra beskrivningar över längd och svårighetsgrad. Mycket bra om man är lagd åt vandringar. (Och det vi ju!) Ett besök på marknaden hann vi också med några inköp av frukt och grönt, till exempel lokalt odlad mango, papaya och ananas. Efter detta var vi ganska möra i benen och hittade en buss som tog oss tillbaka till marinan.

Martin, Birgitta och Mats tar paus i city-livet i Pointe-a-Pitre.
Martin på kryddmarknaden.
Mats, Martin och Birgitta utanför marknaden.
Färsk, fin fisk kunde man köpa liksom languster.
Gatuförsäljare med storslagen håruppsättning.
Tyg- och klädaffär med de typiska rutiga tygerna som finns i många varianter på de franska karibiska öarna.

På tisdagsmorgonen kastade vi loss från Bas du Fort och satte segel mot den mindre ön i sydost Marie Galante. Den är en rund, platt ö som fick sitt namn av Columbus efter ett av hans skepp. Ön är mycket bördig och lättodlad och här har sockerindustrin varit blomstrande under flera hundra år. Idag har betydelsen av socker minskat mycket men det framställs ännu en del rörsocker på ön och det finns även ett romdestilleri.

Isa för ankar utanför Saint Louis, Marie Galante.

Vi ankrade utanför Saint Louis där nästan alla seglare lägger sig. Ankarplatsen är rymlig och med gott fäste i gräsbevuxen sand på tre till fem meters djup. Vi tog en promenad i den lilla staden Saint Louis och vidare norrut utmed kusten. Staden är minimal men har ett par butiker för mat och ett bageri.

Birgitta, Martin och Mats pustar ut på ett kafé alldeles vid vattnet utanför Saint Louis.
Gott kaffe med lokalt producerat socker för den som ville ha det.
Martin, Mats och Birgitta utanför ett hus i Saint Louis.
Marie Galante är i huvudsak landsbygd med odlingar av olika grödor, företrädesvis sockerrör.
Trött gris utanför Saint Louis.
Häger som lyckats fånga en krabba på stranden på Marie Galante.

På onsdagen den 14 mars tog vi lokalbussen till den något större huvudorten på ön, Grand Bourg. Bussturen som tog cirka tjugo minuter gick genom ett böljande jordbrukslandskap. I Grand Bourg festade vi loss på kaffe och glass nere vid den ganska livliga hamnen. Det är hit som de flesta färjorna till ön går och många turister var i rörelse.

Bageriet i Grand Bourg, Marie Galante.
Ett annat vackert hus i Grand Bourg.
Frukt- och grönt till försäljning i Grand Bourg, Marie Galante.

Vi promenerade söderut utmed havet några kilometer och kom till en gammal sockerrörsplantage med namnet Habitation Murat. Här hade ägarna en gång odlat socker och även framställt rom. Idag var det mest ruiner kvar förutom mangårdsbyggnaden som numera fungerade som muséum. Här kunde vi bland annat studera hur man i gamla tider hade bearbetat kasavarötter för att få bort cyaniden (!) och sedan torka och mala rötterna till ett stärkelserikt mjöl som utgjorde stapelfödan för många fattiga. Kasava är än idag ett baslivsmedel i många kulturer.

Mangårdsbyggnaden på Habitation Murat, strax söder om Grand Bourg.
Ruiner efter romdestilleriet och sockerrörskvarnen på Habitation Murat.

Hela anläggningen var vidsträckt och låg vackert med utsikt över havet åt sydväst. Vi kunde se Dominicas höga kontur i fjärran. Det fanns en kryddträdgård med medicinalväxter och många stora, vackra träd. Vi njöt av att bara gå runt på den fridfulla platsen. Vi var i stort sett de enda besökarna.

Mats, Birgitta och Marie vid resterna av en jättestor cirkelrund byggnad av okänd funktion.
Gammal vindmölla där juicen pressades ur sockerrören.

På väg tillbaka mot Grand Bourg gick vi förbi en lokal restaurang som låg nära havet. Vi var hungriga och bestämde oss för lunch på detta ställe. Personalen kunde inte ett endaste ord engelska och menyn var mycket kreolsk så det blev en spännande beställning. Birgitta, Martin och Mats var modiga och beställde restaurangens specialitet som benämndes Bebelé. Marie nöjde sig med accras och sallad. Bebelé visade sig vara en slags tjock soppa eller gryta med obestämt innehåll. Birgitta tyckte sig kunna identifiera bönor, linser och något som hon trodde var bitar av mage skuren smått. Detta fick vi senare bekräftat att rätten innehöll grismage. Nåväl, ingen i sällskapet tyckte att det var en delikatess men alla sa ”intressant”. Övriga gäster verkade dock njuta av Bebelén.

Raserad brygga på Marie Galante.

Efter denna både historiska och kulinariska utflykt blev det bussen tillbaka till Saint Louis för en lugn kväll med annan mat än Bebelé.

Två herrar med baguetter i Saint Louis. Mannen till höger bär en traditionell hatt som både lantarbetare och fiskare använt som skydd för solen på öarna Marie Galante och Iles les Saintes.
Solnedgång med Guadeloupes siluett till höger.

Nästa morgon lättade vi ankar och seglade i svaga vindar över till Les Saintes. Vi startade tidigt och lyckades anlända till Terre-de-Haut vid halv elva på förmiddagen vilket är den bästa tiden för att ha chans på en förtöjningsboj. Mycket riktigt fanns det ett par lediga när vi kom och vi fick en bra.

Viken med båtar vid Terre de Haut.
Stor nattfjäril som kom in en kväll.

Vi stannade tre nätter på pittoreska Les Saintes och hann med restaurangbesök på Au bon Vivre (Det goda livet) för att njuta av deras ytterst läckra mat i fransk stil. Vi gjorde snorklingsutflykt till en vika som kallas Marigot men den var sådär. Bättre blev det andra dagen när vi tog jollen bort till västsidan av den lustigt formade halvön Pain de Succre. Där var det riktigt bra snorkling med många fiskarter och en del mindre koraller. Birgitta som verkligen älskar snorkling hade ett nöjt leende på läpparna när vi äntligen fick henne upp ur vattnet.

Halvön Pain de Succre med sina märkliga klippformationer.
Blå fisk med korall vid Pain de Succre, Terre de Haut, Iles des Saintes.
Doctor fish.
Queen Parrot Fish, hanne.
Yellowtailed snapper
2018-03-29 @ 09:17:36
#1: ingvar Nilsson

Aha! Det är som jag misstänkte att Cassava innehåller cyanid. Jag tycker cassava påminner om det Björnklister vi hade i småskolan på sena 50-talet.

Tack för intressanta bilder (som alltid) !

Njut av värmen! Igår natt hade vi minus 11,8 C men i natt var det mildare - -8 bara