2017-04-17

Besök i San Juan och vandring i nationalpark

Eftersom vi själva har saknat en riktigt bra guidebok för seglare med detaljer om bra ankarplatser med mera för Puerto Rico, har vi försökt att redovisa lite mer noggrant hur vi har seglat och vilka natthamnar vi valt för att underlätta för eventuella efterföljare. Ni som inte är så intresserade av dessa detaljer får ursäkta om det blir lite nördigt.

Cyklar i San Juan

Torsdagen den 6 april lämnade vi Vieques och gick mot östra sidan av huvudön Puerto Rico. Vi fick en härlig segling med slör utmed Vieques sydkust och sedan en bidebind norrut mot hamnarna på Puerto Ricos östkust. Det mål vi siktade på var en stor marina som heter Puerto del Rey som ligger en halvmil söder om staden Fajardo. Vi började med att tanka diesel innan vi gick till vår anvisade bryggplats. Dieseln var betydligt billigare här än på tidigare ställen. Vi gav cirka 6,50 SEK/liter. Bryggorna var fasta bryggor med ett utstickande finger för varje plats, antingen på styrbord eller på babord sida. Bryggorna var ganska höga. Det hade faktiskt varit svårt att fendra av ordenligt om Isa varit lägre. Båtarna var mestadels stora motorbåtar av havsfisketyp. Tidvattnet på Puerto Rico är mycket måttligt, det skiljer max 15 cm mellan hög och lågvatten.

San Juan
Kafé på ett torg i San Juan

Vi hade inte legat vid brygga på flera veckor och det kändes skönt att kunna tvätta ordentligt och skölja båten med sötvatten. Den blir ju ganska salt efter några dagar på havet. De hade landström med en spänning på 208 V och frekvensen 60 Hz. Lite klen spänning men det fungerade faktiskt. Att de hade 60 Hz i stället för 50 Hz som vi har i Europa betyder oftast inget förutom för tvättmaskinen. Magnetventilen som öppnar för utpumpning av vattnet ur maskinen styrs uppenbarligen med hjälp av växelströmsfrekvensen och den öppnar inte vid 60 Hz. Detta hade vi upptäckt redan på Antigua där de också hade 60 Hz (anpassat för amerikanska båtar) men lärt oss att dra ur kabeln till landströmmen när tvättmaskinen kommit en bit in i tvättprogrammet och köra färdigt på batterikraft. Man hör också tydligt när trumman går runt att hastigheten går ner när man drar ur landströmmen. Marinan hade fina duschrum, flera tvättmaskiner där man tvättade mot en avgift samt en liten butik som sålde färskt bröd och ett bassortiment av specerier. För en butik med större sortiment krävdes bil. En biluthyrningsfirma och en restaurang fanns i hamnen.

Capilla del Christo, San Juan, under renovering.
En av de mycket välgödda duvorna i sitt hål i muren vid Capilla del Christo.
Många turister gillade att mata duvorna som höll till på det lilla torget vid Capilla del Christo.

Vi hade försökt att boka plats i marinan inne i huvudstaden San Juan men de verkade vara ganska fullbokade. Vi beslöt då att ligga kvar några dagar till i Puerto del Rey och i stället se staden San Juan med bil. Vi hyrde bil i två dagar och körde på lördagen den 8 april intill huvudstaden. Bra väg det mesta av sträckan och inte särskilt svårt att hitta. Hemma i Sverige ser man ju ofta döda grävlingar som ligger utmed vägarna. På Puerto Rico var i stället överkörda ödlor modell större som låg vid vägkanten och ibland mitt i körbanan. De såg lite skrämmande ut med sin taggiga rygg och gröna färg. Som minidrakar.

San Juan sett från befästningen Castillo San Felipe del Morro.
Framför den stora befästningsanläggningen El Morro.
Castillo San Felipe del Morro.

Vakttorn, El Morro

Utsikt från El Morro över den stora gräsytan framför fortet.

Det tog oss cirka en och en halvtimme att köra in till huvudstaden och lite mindre tid tillbaka på kvällen. Vi parkerade i ett stort parkeringsgarage under jord nära den enorma försvarsanläggningen Castillo San Felipe del Morro längst ute på udden åt väst och kunde promenera rätt ut i Old San Juan. Denna del av staden var mycket trevlig med massor av gamla, vackra hus i milda färger och med typisk spansk arkitektur. Vi strövade runt på gatorna och njöt av ett stadsliv vi inte upplevt på ett bra tag. Det stora fortet Castillo San Felipe del Morro på udden var vi ju också tvungna att beskåda. Framför försvarsanläggningen låg en enorm öppen gräsyta där puertorikanerna hade familjeutflykter och många flög med drake.

Gata i San Juan
Fina hus i San Juan.

Efter en heldag i storstaden återvände vi till Isa i marinan och åt lite mat som vi hade lagat dagen innan.

Barn leker vid en fontän.

Nästa dag som var en söndag, for vi med hyrbilen upp till nationalparken El Yunque. Vi stannade först vid informationscentret och fortsatte sedan med bilen längre upp till en av de högre parkeringarna. Parken är stor och erbjuder mycket fint att titta på. Eftersom det var söndag var det många inhemska besökare och många familjer som hade utflykt med pickpick. De flesta besökare stannade nära parkeringarna. Vi ville gärna sträcka på benen ordentligt och valde att gå en led som gick till högsta toppen som har gett parken dess namn. El Yunque Peak är 1055 m hög och vandringen tog oss knappt två timmar. Bra stig hela vägen och inte alltför brant. Vi mötte några andra vandrare men inte särskilt många. Leden gick stadigt uppför i serpentiner genom skog som något oväntat mest bestod av palmer. Det fanns också trädormbunkar och bambu. Skogen här kändes dock inte lika artrik som den vi vandrat i på Dominica.

Leden vi vandrade
Mats på vandring

När vi närmade oss toppen öppnade sig skogen på ett par ställen så att vi kunde se ut över östra delen av ön. Väl uppe på toppen där vi hade fri sikt åt många håll åt vi vår medhavda lunch och njöt av den svalkande vinden. Det hade som vanligt på dessa breddgrader varit en svettig bestigning. Under vandringen nedåt kunde vi delvis följa en annan led och vi gjorde även en liten avstickare till ett torn som kallades Mount Britton Tower. Oklart vilken funktion detta torn en gång haft. Kanske bara utsiktstorn.

Utsikt från El Yunque Peak, 1055 meter över havet.

Tillbaka vid bilen gick vi en sväng i området nedanför parkeringen. Här var lite mer tillgänglighetsanpassat med ganska breda, asfalterade stigar. Fullt framkomligt med till exempel rullstol eller barnvagn. Här fanns också en slingrande flod som här och var bildade bassänger. Dessa uppskattades mycket av puertorikanerna att bada i.

Frukter på en palm

Vi hoppade in i vår lilla hyrbil och for tillbaka mot Marina del Rey. Vi stannade och handlade mat i en jättestor butik utmed huvudvägen (nummer 3) strax efter att vi passerat Fajardo. Butiken hette Ralph’s och låg på höger sida i ett köpcentrum. Det var den största matvarubutik vi sett sedan vi lämnade Kanarieöarna. De hade det mesta vi kunde önska oss och till skapliga priser. Härligt trötta och nöjda efter en så där tjugoåtta tusen steg tog vi oss den sista biten tillbaka till hamnen.