2017-07-19

Centralt läge för Isa - Baltimore

Söndagen den 16 juli lämnade vi Annapolis på nytt och satte kurs på den större staden Baltimore. Det var cirka trettio sjömil dit och vi fick gå hela vägen för motor för det blåste inget. Själva vägen dit var inte så spännande mer än att vi passerade under några riktigt stora broar.

Under den stora Chesapeake Bay Bridge.
Karta över inre delarna av Chesapeake Bay.

När vi kom in i själva Baltimore så hade vi en möjlig plats att ankra på och många olika marinor om vi ville ligga vid brygga. Ankringsplatsen var ett litet stycke från själva centrum utanför en stadsdel som kallas Canton och efter en stunds diskuterande bestämde vi oss för att betala för att ligga längst in i Inner Harbor vid kommunens träbrygga.

Sjökort som visar Baltimores hamn.
Inseglingen till Baltimores hamn.

Mer centralt kunde det inte bli. Det var det billigaste stället att förtöja på men kostade ändå en bra slant. Som sagt, marinor, även kommunala, är jättedyra här. Det var hur som helst ett häftigt ställe att ligga på. Hamnen var helt omgiven av höga skyskrapor och andra häftiga hus. Kajerna kantades av breda promenadstråk där människor promenerade, joggade eller bara satt och njöt en glass eller annat. Massor av olika utflyktsbåtar kom och gick och vattentaxi pilade fram och tillbaka. Vi strosade runt i staden och tittade på folklivet.

Inre hamnen, Baltimore. Utsikt från Isa.
Marianne och Marie i en del hamnstråket.
Barn på söndagsutflykt i det trevliga hamnområdet.
Fint även på kvällen.

På kvällen åt vi middag i sittbrunnen. När vi hade ätit och bara satt och betraktade storstadslivet kom två yngre och två äldre personer med indiskt utseende gående på bryggan. De började fotografera sig med Isa som bakgrund. Vi erbjöd oss att hålla i kameran så att de alla skulle vara med på samma bild. Det visade sig att den yngre mannen och hans fru bodde i Washington DC sedan tre år och att hans föräldrar nu var på besök från Mumbai i västra Indien. Föräldrarna talade endast hindi och kom från enkel bakgrund så de tyckte att en segelbåt som Isa var otroligt spännande. Vi bjöd ombord dem så att de fick se hur det såg ut inne i båten och mamman var faktiskt rörd till tårar över upplevelsen. Alla fyra var väldigt trevliga och trots att vi inte kunde tala direkt med det äldre paret så fick vi ändå fin kontakt. Sonen och sonhustrun skulle strax få sitt första barn, hon var i nionde månaden, och det syntes hur roligt den äldre kvinnan tyckte att detta var.

Indiska gäster på Isa.

Nästa dag gick vi på nytt runt i Baltimore. De finaste kvarteren visade sig vara runt hamnen för när man kom en bit upp i staden var det ganska ruffigt på sina ställen. Vi promenerade även förbi deras stora baseboll-arena. Baltimores lag heter Oriole och orange var deras färg. Vi såg många med orange tröjor i staden.

Marianne utanför Orioles hemma-arena.

Inget ställe vi skulle åka tillbaka till men det var ändå kul att ha varit här. På kvällen gick vi till stadsdelen Little Italy och åt middag på en riktigt italiensk krog. Bra mat och trevlig betjäning.

Isa i ensamt majestät på kommunens brygga i Inner Harbor, Baltimore. Mer centralt kan det inte bli.