2018-01-21

En fantastisk undervattensvärld

När vinden äntligen stillnat av lite på lördagen den 13 januari begav vi oss ut till Tobago Cays, några små, obebodda öar omgivna av korallrev åt flera håll. Attraktionen här ute är det otroligt klara vattnet och de stora korallreven som kan uppvisa en fantastisk artrikedom. Det var för att titta på fiskar, koraller och andra havslevande organismer vi seglade hit.

Smooth Trunkfish, Tobago Cays.

Vi ankrade i den västra mynningen av kanalen mellan de två små öarna Petit Bateau och Petit Rameau (roliga namn föresten, den lilla båten och den lilla trädgrenen). Det var som vanligt många båtar både i kanalen och på andra sidan Petit Bateau där man har lagt ut många bojar att förtöja vid.

Ankarplatsen mellan Petit Bateau och Petit Rameau.
Andra sidan av Petit Bateau.

Våra vänner på BarbaSol kom en stund senare och ankrade bredvid oss. Vi bokade en grillkväll på stranden tillsammans med Karin och Hasse och deras gäster Annika, Tage och Peter. Dessa kvällar ordnas av de lokala båtmännen och denna gång blev det Desperado som frågade oss först. Alla båtmännen har mycket fantasifulla artistnamn. Förra säsongen trakterades vi av Captain Kojak, andra kallar sig Summertime, Higher Level eller Mr Best Price.

En av båtmännens färgglada fortskaffningsmedel.

Grillkvällarna på stranden är mycket populära bland seglarna. Båtmännen och deras familjer grillar hummer, fisk eller kyckling och serverar med ris, potatis, grönsaker och vitlökssås vid långa träbord utställda i sanden under bar himmel. Man kan köpa öl eller läsk till maten men man kan också ta med egen dryck om man så önskar. Maten brukar vara god och det var den även denna kväll. Medan mörkret sänkte sig över de små öarna satt vi med våra bara fötter i sanden och åt, pratade och njöt av kvällen. Denna afton var det säkert hundra gäster på stranden och alla verkade ha det glatt och trevligt. Några fransmän till och med stämde upp i sång. Gick man bort en bit på stranden från de upplysta borden och uteköken kunde man beundra miljoner med stjärnor på den mörka himlen. Den ljumma, karibiska passadvinden svalkade skönt och på avstånd hördes bruset från det yttre korallrevet när de stora atlantvågorna rulllade in. Detta är Karibien när det är som bäst.

Besättningarna från Isa och BarbaSol: Karin, Mats, Marie, Annika, Hasse, Tage och Peter.

BarbaSol var tvungna att segla vidare nästa morgon men vi låg kvar för att snorkla. Den envisa vinden gjorde att det var för mycket vågor ute på revet i öster för att snorkla men vi gjorde en snorklingstur på sydsidan av Petit Bateau där det också finns en hel del koraller. Det var kraftig ström så vi fick simma allt vad tygeln höll för att komma framåt. Bra motion blev det. Strömmarna kan vara väldigt starka här ute och det gäller att inte simma för långt medströms för att orka tillbaka. Detta gäller i än högre grad ute på hästskorevet där man kan driva ut i Atlanten om man är oförsiktig.

Marie snorklar.
Koraller
Den här vill man inte trampa på!

Nästa dag tyckte vi att vågorna var lite mindre och tog jollen ut till hästskorevet där den finaste snorklingen finns. På väg ut kom det ett par kite-surfare farande. Vilken fart de har!

Kite-surfare

Vi ankrade på en sandplätt mellan korallerna och plumsade i. Vi simmade ända ut till kanten av revet där det stupar brant ner i djupet. Det inger alltid en viss svindelkänsla när man kommer dit. Strömmen var dock stark här ute och vi fick söka oss lite inåt igen. Det fanns mycket spännande att titta på och vi simmade länge. Området är vidsträckt så man har att göra i veckor om man skall se allt. Till sist var vi i alla fall trötta av allt simmande och vände åter till jollen efter ännu ett ordentligt motionspass.

Blå solfjäderskorall

Vissa koraller ser ut som grön stenmossa.

Blue Tang till höger i bild.
Papegojfisk till höger.

På väg tillbaka till Isa med jollen såg vi flera havssköldpaddor som gillar att beta på de gräsbevuxna sandbottnarna innanför de små öarna. Vi försökte att fånga dem på bild när de kom upp för att andas men de är väldigt skygga och var svåra att fotografera. Landsköldpaddor är enklare på det viset. Det är väldigt glädjande att vi ser så många havssköldpaddor nu för tiden. När vi besökte dessa vatten första gången 2004 såg vi inte en enda!